diumenge, 10 de maig del 2015

La Llei d'Hondt

Acostumo a explicar la Llei d'Hondt amb aquest exemple:

Temps era temps... una botiga d'electrodomèstics va decidir renovar els estocs de televisors que tenia a l'establiment. N'eren 13, de models antics, que havia de vendre per deixar espai als models nous. El negoci és el negoci, i els volia vendre al preu més alt possible.
Va fer una crida a tots els veïns interessats perquè s'acostessin a la botiga aquella mateixa tarda. El poble era petit, i la notícia es va escampar com la pólvora. El David, l'Esteve, l'Encarna i altres veïns van decidir acostar-s'hi i aprofitar l'oferta.

El David era el més ric de tots. Tenia 1884 €. Aquell dia, mentre anava a la botiga, pensava...
- Si cada televisor val 1200 €, en podré comprar 1, i em sobraran 684 €.
- Si cada televisor val 500 €, en podré comprar 3, i em sobraran 384 €.
- Si cada televisor val 200 €, en podré comprar 9, i em sobraran 84 €.

L'Esteve, en canvi, tenia 1205 €. Anant de camí, rumiava...
- Si cada televisor val 1200 €, en podré comprar 1, i em sobraran 5 €.
- Si cada televisor val 500 €, en podré comprar 2, i em sobraran 205 €.
- Si cada televisor val 200 €, en podré comprar 6, i em sobraran 5 €.

L'Encarna només tenia 302 €, i anava pensant...
- Si cada televisor val 1200 €, no en podré comprar cap.
- Si cada televisor val 500 €, no en podré comprar cap.
- Si cada televisor val 200 €, en podré comprar 1, i em sobraran 102 €.

...

A la fi van arribar a la botiga, i la mestressa, la senyora Hondt, va posar el preu que més li convenia. Va valorar cada aparell en 241 €. Amb aquest preu...
- El David va poder comprar 7 televisors, i li van sobrar 197 €.
- L'Esteve va poder comprar 5 televisors, i no li va sobrar res.
- L'Encarna va poder comprar 1 televisors, i li van sobrar 61 €.

taula d'Hondt resultant de les eleccions del 2011


El proper diumenge 24, a la botiga “democràcia” posen a la venda 13 regidors. El David, el Marc, la Yasmina, l'Òscar, el Josep Lluís i un tal Alexandre hi aniran a comprar. I no portaran pas diners. Portaran els nostres vots. Que siguin ben aprofitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada